söndag 6 januari 2013

TUNGT I BACKEN

Dag 6
Mitt jullov sjunger på sista versen. I morgon ställs väckarklockan på 4:45 och skolvardagen tar vid. I morse gav jag därför min kropp en extra lång sovmorgon. Skönt, men man blir nog lite sekaisin av att inte stiga upp i normaltid.
Dagens agenda upptog backintervaller vid roskgräve, ett kärt söndagsnöje som jag införde så sent som i december 2012. De första gångerna sprang jag backintervallerna på den nedlagda soptippen i Jakobstad, i folkmun kallad "roskgräve". Märkte dock att den djupa snön där gjorde att mitt löpsteg blev konstlat, så då flyttade  jag i stället till en plogad backe i soptippens omedelbara närhet. Backen har en rejäl lutning och därför brukar jag starta mina intervaller ca 50 m före det brantaste partiet. Förberedde mig inför dagens "tortyr" minutiöst. Letade fram vätskebälte och fyllde två flaskor med julglögg (svartvinbärssaften var tyvärr slut) och satte för säkerhets skull också några Dexal-glukospastiller i bältet. Funderade lite på att låna lillkillens I-Pod, men släppte tanken redan efter första låten! Hujedamej vilken musik ungdomarna har i sina hörlurar nuförtiden! :-)
Sprang dryga halvmilen som uppvärmning. Vilade och släppte ner min puls till ca 80. Sedan vidöppna spjäll i 250 m. Uppe på krönet flåsade jag som en häst. Pulsen nästan uppe i 160, borde vara högre! Joggade sakta ner för backen, inväntade där nere att pulsen skall sjunka till 80 och upprepade hela proceduren 7 gånger. Efteråt var jag rejält mör i benen. Joggade hemåt i maklig fart, trött i kroppen men hög på endorfiner. I morgon har jag jobb och vila på agendan.

Saldo: 12,0 km

Totalt: 84,0 km

Mål: + 24,0 km

Kanon: VIP:s billiga, men söta julglögg funkade bra som backintervallbränsle.

Kalkon: Modern musik...eller vad man nu skall kalla pratandet.

Inga kommentarer: