tisdag 11 juni 2013

TREVLIGT LÅNGPASS

Dag 162
Tisdagsmorgon. Upp på vågen. Sjuttiotvå blankt. Ett kilo tyngre än förra tisdagen. De starkaste misstankarna riktades mot chokladbananen. Efter aamupuuron hastade jag iväg till jobbet. Tog bussen. Planerade springa hem. Lugnt och fridfullt på jobbet. Bara Eija N och Heidi K på plats. De putsade och fejade så att svetten lackade. Jag bar ut en massa böcker från mitt gamla klassrum. Sen lite skrivbordsjobb. Väntade på att  firman som skulle installera ett trådlöst nätverk i skolan skulle höra av sig. Det gjorde den inte! Så armadis typiskt! Ställde mig i stället för hemfärd. På med löpkläderna. Eftersom jag inte käkat något sen i morse, beslöt jag mig för att göra tre "butikstankningar" längs vägen. Nådde den första tankningsstationen efter prick en halv mils löpning, Pias Livs. Med en kraftig nordlig vind i ryggen hade jag snittat 5:35 min/km. Hos Pias drack jag en energidryck och käkade Tupla. Fyra sommarlovslediga lågstadiegrabbar tittade nyfiket på mig. Ville att jag skulle gissa deras ålder. Efter att jag skojat en stund med grabbarna så fortsatte jag färden söderut. Benen kändes hyfsade och jag kunde öka farten lite fram till nästa anhalt, S-Market i Holm. Det första jag gjorde där var att uppsöka en toalett för att kunna skölja ansiktet. På väg till toaletten hörde jag en ljus stämma inifrån butiken; "Sidu Ingo!" Jag tittade mig omkring. Var? Kollade människorna i kassakön. "Morjens!" Där var rösten igen. Men. Nu såg jag vem som hejade på mig. Robin H, en av mina forna elever stod ju i kassan! Strålade i hela ansiktet. Precis som vanligt! Jag hejade tillbaks. Efter att jag sköljt av resdammet gick jag för att snacka lite med honom. Passade samtidigt på att köpa banan och saft som jag snabbt glufsade i mig. Sen fortsatte resan. Nu låg jag på prick 5:30. Sista stoppet skulle jag göra vid Strandis. Funderade lite vad jag skulle käka där. Var trött på det söta. Ville ha något salt i mig. Men vadå? Tadamm! Jag köper en rökt firre som jag käkar på bryggan. Kände hur snålvattnet började rinna till då jag närmade mig rökeriet. Där träffade jag ännu en trevlig kille, Jonathan F. Han sålde en fiskstjärt åt mig. Tusans dyr, men ack så god. Käkade stjärten andaktsfullt, på bryggan, med tårna i vattnet och solen i nama. Kan man ha det bättre? Började gilla dagen långpassupplägg alltmer! På bryggan träffade jag också Rune S. Han frågade om jag simmat till campingen. Jag svarade att det skulle jag gärna ha gjort om jag kunnat simma. Fortsatte hemåt. Farten låg nu strax under 5:30. Kom ikapp två tjejer. Det visade sig vara min rektorskollega Gerd R och dottern Josefin som var ute och sprang. Vi sprang en dryg kilometer tillsammans. Jag beklagade mig över skoladministrationsprogrammet som jag kämpat med i sommar. Gerd tröstade mig och sa att jag torde ha kommit över den svåraste biten. Det hoppas jag verkligen. Sen fortsatte jag in mot stan och tjejerna åt ett annat håll. Då jag kurvade in till busstation, hade jag skramlat ihop tjugotre kilometer. Snittfarten landade slutligen på 5:27. Inte så illa för att vara en helt vanlig tisdagseftermiddag! Hoppade på Treken och cyklade hem i mycket maklig fart.
Då jag kom hem träffade jag tran som återvänt från konfirmationslägret. Han verkade nöjd och glad. Skulle träffa sin tjej ikväll. Själv skall jag på FF Jaro Juniorers styrelsemöte.

Saldo: 23,0 km

Totalt: 1 682,0 km

Mål: + 62,0 km

Kanon: Laxstjärten jag åt på bryggan, även om den kostade skjortan.

Kalkon: Firman som aldrig dök upp.

Inga kommentarer: