måndag 24 juni 2013

GULLI-GULLAN

Dag 175
Hemresan från Åbo flöt på riktigt bra. Vi stannade i Pori. Tankade Venton. Vaimo tvättade vindrutan. Inte så stor vits för den var minst lika skååno på insidan. Käkade flottiga kerroshampurilaisia. Myttji goare än na stående bord. Från Pori joinade supermånen oss. Jag beundrade honom i backspegeln. I samband med en kusitauko, minns inte var, hittade jag en gammal samlings-cd-box på hatthyllan. Gamla Svensktoppslåtar. Manolito med Lill-Babs, Gamle Svarten med Cacca Israelsson, Rosen med Arne Qvick, Flottarkärlek, Hey Ba-be-ri-ba, Kära mor med Göingeflickorna. Och sen Gulli-Gullan förstås. "Hon trivs med att stöka vid spisen, men vill ej ha make med snus. För kyssar jag offrar väl prisen när lyckan drar in i mitt hus". Det är stor lyrik för mig. Det fanns tre skivor i boxen. Jag sjöng med i varenda låt. Mumlade i verserna. Men tryckte på för kung och fosterland i refrängen, som jag ju kunde. Natten flög fram. Supermånen log. Vaimo suckade, men lät mig hållas. Ville väl inte att jag skulle somna bakom ratten. Klockan halv tre parkerade jag Venton på vår gårdsplan. Kånkade upp allt tavara. Båda två stöp i säng. Glada åt att vara lyckligt hemma. Glada åt att ettan och trean sov i sina sängar. Mindre glada åt att lägenheten såg ut som ett bombnedslag.
I morse. Vaknade åtta. Vaimo fortsatte drömma om nya parfymdofter. Städade lägenheten i två timmar. Käkade aamupuuro och läste gamla dagstidningar. Sen ut på länk. Toppenväder. Skönt att vara på banan igen. Under midsommarhelgen blev det ju faktiskt två vilodagar. Sprang Larsmovägen Maxi. Började försiktigt. Ökade farten efterhand. Sprang den 11,5 km långa rundan med en snittfart på 5:10 min/km. Avslutade passet med att töja på gräsmattan utanför vårt hus. Efteråt loggade jag som vanligt in mina kilometrar på jogg.se. Noterade att jag snart är halvvägs i min utmaning. Bara 17,5 km dit. Inte illa. Sen fixade jag käk åt familjen. Delade ut tuliaisia åt grabbarna. De verkade måttligt nöjda över hallonbåtarna. Göteborgs Rapé med lingonsmak och Baileys med hasselnötter däremot uppskattades. De märker nog knappast om pappa lånar en och annan båt. På eftermiddagen hann jag ännu med att besöka Jarokansliet. I kväll skall jag hälsa på mina föräldrar och berätta om vår   messomasreiso. Hoppas de gillar boxen med Mariannekarameller!

Saldo: 11,5 km

Totalt: 1 807,5 km

Mål: + 57,5 km

Kanon: Gulli-Gullan

Kalkon: Hallonbåtarna

Inga kommentarer: