söndag 23 juni 2013

MESSOMASREISO, DAY FOUR

Dag 174
I går kväll. Pizza med tvåan på Pizza Hut. Supergott. Trevlig betjäning. Tillbaks till tvåans kämppä. Kollade Confederations Cup, BRA-ITA. Kanonmatch! Vaimo måttligt intresserad. Somnade på soffan. Jag joinade henne direkt efter matchen. Tidig väckning i morse. Nokian på 03:50. Kokade gröt och kaffe åt oss. Tvåan steg upp för att vinka av oss. Strongt! Tack för oss! Vandrade över Prippsbron. Blå linjen till T-Centralen och sen med buss till Vikingterminalen. Allt gick som smort - skrämmande! Vaimo gick genast och la sig då vi fått vår hytt. Jag fortsatte till däck 12, soldäck. Kanonväder! Solade, läste och sov i flera timmar. Brände min fjuniga bringa. Njöt. Sen på seisova pöytä med vaimo. Åt Janssons och glass. Vaimo satsade lite mer sofistikerat. Torskrygg, gåslever, ostron, caesarsallad, macarones och dylikt tjafs. Sen joinade hon mig på soldäck. Efter Ahvenanmaa klev vi in i Tax Free. Vaimo stannade genast vid parfymavdelningen. Hade sett reklamen för någon ny doft. Som hon absolut måste ha. Jag iddes inte protestera, utan fortsatte direkt mot godishyllorna. Letade lössnus, grov. Letade och letade. Till slut frågade jag en uniformerad yngling. Var hittar jag snuset? Jo, snus säljer vi inte då fartygets destination är Finland, svarade han på knagglig svenska. Voi raatis, raati! Mitt arma pöllhuvo! Det visste jag ju. Om jag bara skulle ha tänkt efter. Jag borde förstås ha handlat godsakerna före Ålandsstoppet. Vilket armadis nybörjarmisstag! Fick nöja mig med Mariannekarameller åt gambäl folttji och Baileys åt trean. Träffade Jimmy W och Marre. Berättade om mitt öde. Jimmy blev inte särskilt förvånad. Han känner ju till många av mina grodor från förr. Efter debaclet i Tax Freen fortsatte vaimo och jag att vistas på soldäck. Kaptenen kom och hälsade på oss. Gratulerade oss för att ha valt en fin resdag. Jag höll med honom. Aj, aj kapten! Sen var vi hungriga igen. Eller rättare sagt snåla på något gott, gärna svalkande. Vaimo halsade en Ice Breezer Lemon. Jag köpte ett litet glas med fyra ynttjili jordgubbar, en halv tesked gräddskum och något slags spår av choklad. Kostade fyra och en halv juuro. Lurad. Igen!
Lite för åtta anländer Grejsbåten hamnen i Åbo. Nu väntar en oerhört tråkig och jobbig bilfärd till Jeppis. Men vaimo och jag är ändå mer än nöjda med vår messomasreiso sommaren 2013.

Saldo: 0,0 km

Total: 1 796,0 km

Mål: + 56,0 km

Kanon: Att tvåan steg upp klockan fyra för att ta farväl av sina föräldrar.

Kalkon: Snusmissen

Inga kommentarer: