torsdag 20 juni 2013

MESSOMASREISO, DAY ONE

Dag 171
Direkt efter Jaromatchen styrde vaimo, venton och jag kosan mot Åbo hamn. Lite trafik. Venton spann som en gammal katt. Och jag kände mig pigg som en mört. Körde fyra timmar i ett sträck. Först strax utanför Pori stannade vi. Det hade Inters spelarbuss också gjort. Vi käkade kerroshampurilaisia och drack kaffe mitt i natten. Jag tryckte ännu i mig en munk. Bara 140 km kvar. Men. Efter skrovmålet fick kuljettaja, alltså jag, väldigt små ögon. Dessutom så värkte min rumpa rejält efter dagens intervaller. Undrade om jag dragit på mig en liten sträckning. Vaimo noterade mina tunga ögonlock. Krävde att jag skulle stanna. Lydde. Två gånger. Töjde ut stora rumpmuskeln och andades frisk nattluft. Det hjälpte. Vi anlände till hamnen strax före fem på morgonen. Jag klappade Venton på motorhuven. Sicken trotjänare! Trottade in en massa juuros i parkeringsautomatem. Efteråt märkte jag att jag betalat sju euro för mycket. Voi raatis, raati! Sen försökte vi sova en stund. Viking Amorella skulle ju avgå först klockan 8:45. Snacka om att vara ute i god tid. Vaimo somnade genast. Jag blundade också, men hemsöktes däremot inte av Blund J. Kvart över sju väckte jag vaimo och så traskade vi in i terminalbyggnaden. Det regnade i Åbo. Det kunde vi gott ha klarat oss utan. Strax efter att vi stigit ombord på skutan och fått vår hytt slängde vi oss i sänghalmen. Sov sött i fyra timmar. Vaimo vaknade med huvudvärk. Krävde ettmeddaskaffi. Det drack vi medan Amorella kurvade in till Mariehamn. Najs med fönsterplatserna i fören. Passade på att käka vid våra fina platser. Vaimo smällde i sig en räkmacka. Själv satsade jag på ett halvt kilo köttbullar med potatismos. Som förr i vääde. Jami!  Nu började solen också paistaa. Jag lockade ut vaimo till aurinkokannelle. Vi hade det helt najs i lä bakom skorstenen. Handlade ännu lite godsaker i Tax Free-shoppen. Sen sov vi en stund igen. Jag vaknade av ett knappt hörbart meddelande från kaptenen. Sträckte mig för att skruva upp volymen på internhögtalaren. Såg dåligt utan mina läsbrillor. Tryckte på fel knapp. "Hätäkeskus, Nödcentralen -  Onko hytissänne kaikki hyvin?" ljöd en barsk kvinnostämma. Ähhh...kyllä...kyllä on, krystade jag fram. Selvä, kiitos, ljöd det ur internhögtalaren. Vaimo stod dubbelvikt. Skrattade åt min nya fadäs. Hennes tårar dränkte mitt örngott. En klassisk Ingo-blunder hade sett dagens ljus. Fem före sju landsteg vi i Svärje. Soligt och varmt i storabrorlandet. Åtminstone i pääkaupunki. Tog en buss till Cityterminalen. Där laddade vi våra SL-kort. Satte oss sen att vänta på att tvåan skulle connecta oss. Skall bli kul att ses.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 1 776,0 km

Mål: + 66,0 km

Kanon: Laivalihapullat muusilla i fören på Amorella.

Kalkon: Internhögtalarfadäsen i vår hytt på kannella 6.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Måste medge att jag skrattade lika mycket som jag kan tänka att vaimo gjorde :)
Du är absolut bäst på att skriva,varje dag får jag skratta med dina skriverier!
Raatis raati :)
Väntar på mera messomasreiso skriverier.
-G-

INGO sa...

Tusen tack!
He e grant i Tukholma tå he e grant.
Glad Johanni till hela family!
Ingo

Anonym sa...

Antar det är min syster som kommenterar här ovan, måste bara säga att jag håller med!
-M-

INGO sa...

Ett syskonpar med initialerna G och M. Trodde först att det var min kollega Gitte som skrivit den första kommentaren, men hennes bror heter Bjarne. Nu är jag riktigt lost! :-)