fredag 10 maj 2013

UTEDAG

Dag 130
Fredag, men med måndagsfeeling. Off till jobbet. Började dagen med ett medarbetarsamtal. Sen off till Pörkenäs med min klass. Utedag på agendan. Hela dagen vid Pörkenäs lägergård. Ungdomar från Kronoby Folkhögskolas Outdoor Achademy höll i trådarna. Eleverna kom från alla fyra lågstadieskolor i Larsmo. Mulet väder. Hoppades att regnet skulle hållas i molnen. I bussen till Pörkenäs. Rop och skratt. Stimmigt värre. Men. Då vi kom fram tystnade eleverna. Helt! Det var säkert spännande att träffa nya blivande klasskamrater. Efter ett tag släppte spänningen. Eleverna blev friare. De unga ledarna blev allt säkrare i sina roller. Jag hade förmånen att få betrakta det hela från sidan. Vandrade från grupp till grupp. Hjälpte till där det behövdes. I slutet av utedagen fick jag testa på en ny grej, geocaching. Geocachingen går ut på att man utifrån givna koordinater skall hitta en cache, en slags skatt. Alltså skattjakt utomhus. Kim A hade med sig koordinaterna till två skattgömmor inte speciellt långt från lägergården. Vi sökte oss dit med hjälp av Kims smartphone. Inte speciellt svårt. Sen blev det värre. Nu skulle vi hitta cachen. Vi letade rätt länge efter den första. Jag fann båda före Kim. Kände mig speciellt stolt över den första eftersom den var rätt svår att hitta. Utedagen avslutades klockan fyra. Funderade lite på att bege mig till Fitness på kvällen, men kände mig inte speciellt motiverad. Jag tror att det blir soffan som får största uppmärksamheten av mig kväll.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 1 347,5 km

Mål: + 47,5 km

Kanon: Att jag hittade mina två första cacher.

Kalkon: Borde ha sprungit idag, men kände mig alltför omotiverad.

2 kommentarer:

Cias1975 sa...

Alltid lika roligt att läsa dina inlägg. Man känner energin flöda i dem. Och humor!:)

INGO sa...

Tusen tack Cia!
Ingo