tisdag 7 maj 2013

BASTUCUPEN 5

Dag 127
Fortsatte sova i tvåans säng. Sov som en stock. Borde jag permanenta flytten? Nå nee. Gissar att jag återvänder till den äkta sänghalmen redan i kväll. Om jag får? Sedvanlig tisdagsinvägning, 72,6 kg. Inget nytt på den fronten alltså. Funderade på Bastucupens femma i kväll. I går träffade jag min granne Johan M. Berättade för honom att mitt cupdeltagande var osäkert. Johan bara skrattade. Nog är du på plats då startskottet smäller, påstod han tvärsäkert.  Han fick rätt. I morse bestämde jag mig nämligen för att springa. Beslutet grundade jag på att jag kände mig piggare och att Buranaburken stått orörd i ett halvt dygn.
I skolan. Mycket kanslijobb. Betygstider och läsårsavslutning om fyra veckor. Maj är nog för mig årets i särklass jobbigaste månad. Undrar hur jag skall hinna och komma ihåg allt. Vid personalkaffet var det ett par kollegor som tyckte att jag borde låta bli att tävla i kväll. Jag tackade för omtanken, men sa de att en riktig karl inte ballar ut för en lite näsdropp. Att Henry M i värsta fall får plocka upp mig. Kollegorna bara skakade på huvudena åt mina funderingar. Efter skolan hade jag medarbetarsamtal med min boss, Carola H-P. Konstig känsla att sitta "på andra sidan bordet". Men. Vi hade ett riktigt givande och trevligt samtal. Efteråt. Hastade iväg till posten. Fredrik K konstaterade att jag blivit en trogen postbesökare. Nu hade min bok äntligen kommit. "Det perfekta löpsteget". Det borde passa mig "som handen i handsken". Eller kanske hellre "som föötre i skooa". Hann bara läsa lite i boken innnan det var dags att bege sig till startplatsen.
Fem kilometers löpning. Låter inte så farligt. Ändå visste jag att det skulle bli en jobbig tävling. Full gas från början till slut. Lungor som skriker efter luft. Stumma ben. En viljornas kamp. I fjol kutade jag femman på 20:54. Jag skulle bli mycket förvånad om jag klarar den tiden i år. Dels med tanke på mitt allmäntillstånd. Dels med tanke på lördagens HCR-urladdning. På tal om HCR. Jag har tittat på både foton och filmsnuttar från racet. Noterade att mitt löpsteg inte är speciellt vackert. Tvärtom. Åtminstone i slutet av loppet såg det segt ut. Landade på hälarna. Liknande en lunkande björn med nummerlapp. Vaimo brukar säga att jag flaxar med armarna. Det gjorde jag också. Men nu skall det som sagt bli bot och bättring på den fronten.
Klockan 18:13:30 startade jag tillsammans med flera kanonlöpare. Både Kristian L och Folke W rusade iväg i en fart som var alldeles för hög för mig. Jag var tvungen att släppa direkt. Chanslös. Första kilometern på 4:04. Sedan började de andra kanonerna komma upp och förbi mig. En efter en. Bröderna Mäenpää var ikapp mig efter bara 1,5 km:s löpning. Och värre skulle det bli. Då jag rundade Sven B vid halva sträckan låg jag sist i fältet. Sist! Jumbo! Inte kul. Inte alls kul. Såg en massa ryggar i fjärran. Insåg att jag nog inte samlar speciellt många cuppoäng idag. Surt! Kämpade i alla fall vidare. Lyckades till slut ta mig förbi en gubbe och två brudar. Sluttiden blev 21:01. Alltså sju sekunder sämre tid än i fjol. Men. Med tanke på att jag gått på Burana i fem dagar och dessutom nyligen sprungit en halvmara så får jag väl ändå ge mig själv ett godkänt minus vitsord. Nöjd är jag däremot inte. I bastun snackade jag en hel del med Sten H, en veteranlöpare. Sten tröstade mig och delade med sig av sina träningserfarenheter. Tack!
Saldo: 6,0 km

Totalt: 1 327,5 km

Mål: + 57,5 km

Kanon: Att jag ändå genomförde loppet på en acceptabel sluttid.

Kalkon: Samlade dåligt med cuppoäng idag.

Inga kommentarer: