tisdag 28 maj 2013

KANONKVÄLL

Dag 148
Korvkvällen i går kväll. Blev så mycket mera. Så otroligt lyckad. Fantastiskt väder. Korvgrillning, plättar med jordgubbssylt, blåbär och vispgrädde. Johannas marängtårta och kaffe. Mina klassföräldrar Sophia S och Rune B med äkta hälfter hade verkligen lyckats med allt. Precis allt! Eleverna stortrivdes. Spelade badminton, fotboll, hoppade studsmatta, rodde och lekte bollen på sin plats. Sen. Plötsligt. Kom de rusande med ett paket åt mig. Åt mig? En avskedspresent för att jag pinat dem i tre år? Kände mig rörd. Visste inte riktigt vad jag skulle säga. Därför blev det bara ett tafatt - tusen tack! Hem med kvällens sista buss. Nöjd, mätt och belåten. Men. Redan då jag äntrade trapphuset till vår lägenhet möttes jag av nästa glada överraskning. En välbekant doft strömmade in i mina näsborrar. En ljuvlig doft! Vaimo bakade studentbullar. Det händer inte varje dag. Men just idag kändes det som om det regnade manna i massor över mig. Kunde förstås inte låta bli att avsluta frossarkvällen med ett par vetebullar och Ekströms Vadelmamehua. Somnade sen med ett saligt leende över läpparna.
I morse. Rullade ur den äkta halmen. Tog sikte på badrumsvågen. Sedvanlig tisdagsinvägning. Fruktade det värsta. Klev mödosamt upp på sanningsvågen. Plirade på den skånoga displejen. Sjuttioenkommaåtta. Jess! Najs! GPM-metoden verkade funka. Grillkorven, plättarna och marängtårtan hade bidragit till att min matchvikt rasat. Visserligen bara med 600 gram på en vecka. Men ändå. Nåja. Vid närmare eftertanke. Kanske ingen succé heller. Fortsatte till jobbet. Stuvade in Treken i bussens lastutrymme. Knöligt med styret, men det gick. Sen till skolan. Därifrån direkt på en morgonlänk runt byn. Klarade rundan på knappt fyrtiofem minuter. Helt okej. Sen en rejäl tallrik aamupuuro och lite junttande angående en lärare som stannat hemma med sjukt barn. Det löste sig. Klockan halv nio trampade jag iväg med mina sexor till Cronhjelmskolan. Cyklade väldigt långsamt för att alla skulle hänga med. Lämnade eleverna i Croniz-matsalen. Själv sökte jag mig till lärarrummet. Törstig som en kamel. Stjälpte i mig 7 (sju) glas Mehukatti. Tack Maria S! Efter Cronizbesöket cyklade vi tillbaks. Nästan lika långsamt. Kunde nästan ha sprungit med. Tillbaka på rektorsexpeditionen. Fortsatte med skrivbordsjobb. Fick ett överraskande samtal av en mamma som prompt ville att hennes lilla flicka skulle få börja i Bosund. Detta trots att flickan hade finska som äidinkieli. Jag selittäde att Bosund skola är en svenskspråkig skola. Det såg mamman enbart som en fördel. Bra tänkt! Hälsade henne och dottern välkommen på ett besök och fortsatte sen med skrivbordsjobbet. Eftersom jag hade rastvakt missade jag personalkaffet. Hann ändå trycka i mig en jättegod muffins. Tack Anna B! Efter arbetsdagens slut väntade jag en god stund vid kyläkauppa på bussen. Fruktansvärt hett! Slet av pajto och blottade min taniga, fjuniga bringa. Kände mig lite för naken. Undrar just om den känslan är åldersrelaterad? Tidigare hade jag inga problem med att vara halvnäck. Men nu kändes det lite tasot. Hoppades därför innerligt att ingen skulle se mig. Rätt lugnt faktiskt. Äntligen kom bussen. Drog på mig pajto. Justerade vädringsluckan i taket och lyckades faktiskt slumra in i bastun....förlåt, bussen. Pomenerade sen hem från stationen.
Möttes av en tom lägenhet. Gissade att vaimo och trean var ute och shoppade studentkläder. Avundades dem inte ett dugg. Själv äger jag bara en svart kostym. Den duger till det mesta. Även till studentfester. Såheså. I kväll har jag faktiskt tänkt samla lite pisteitä. Skall bistå vaimo med städhjälp. Om hon nu gillar en städhjälp med tanig, fjunig bringa! 

Saldo: 8,2 km

Totalt: 1 520,8 km

Mål: + 40,8 km

Kanon: Korvkvällen med min klass.

Kalkon: He e för varmt!

Inga kommentarer: