söndag 12 maj 2013

BAR ÄGG

Dag 132
Mors dag. I går väll uppvaktade vaimo och jag min svärmor. Överräckte brödet. Väntade på glädjetjutet. Men det uteblev. Svågern med sin vaimo också på plats. Kaffe, tårta och en jättemassa snack om studentmössor. Någon filur hade lurat på trean en mössa med fel foder. Jag försökte tona ned det hela. Lovade ta reda på hur det gått till. Församlingen lugnade till slut ner sig.
I morse. Skyndade mig till ABC efter två morsdagsrosor. Upp till morsan med den ena. Käkade tårta med henne. Farsan som vanligt ute på promenad. Överräckte sen den andra rosen åt vaimo.  Hon blev inte alltför imponerad. Visste väl att jag köpt den på en bensinmack. Tröstade med att lägga upp ett gammalt foto av henne på fejan. Det uppskattades mera.
På eftermiddagen. Vaimo for till jobbet. Jag skulle springa. Visste inte riktigt hur. Funderade hit och dit. Bestämde mig för en gammal klassiker från 2011, supertusingar. En supertusing består av fyra löpningar. Första löpningen är 100, andra 200, tredje 300 och fjärde 400 meter. Mellan varje spring vilar man 30 sekunder. En hög fart är A och O. Jag bestämde mig för att sikta på 21-42-63 och den avslutande 400 meters rundan på 84 sekunder. Det skulle jag sen upprepa fyra gånger. Pedade iväg Centralplan,  skådeplatsen för mina supertusingar. Rätt sparsamt med åskådare. Egentligen bara en kille som målade superraka linjer på gräsmattan. Värmde upp lätt i tre kilometer. Idag skulle jag dessutom fokusera på min yviga armföring. Tänkte därför speciellt på hur jag höll mina händer. Folke W, en god vän och något av en förbild för mig har gett mig följande goda råd: Tänk på ÄGG ! Alltså att du håller ett ägg i vardera handen med lätt knutna nävar. Tänk också att äggen är okokta och någon har pickat hål i dem upptill. Med tummarna strävar du att hålla innehållet kvar i skalet och hålla dem så varligt att de inte krossas. På så sätt blir händerna lätt knutna med tummarna pekande uppåt i en avslappnat ställning och viftar inte omkring i yviga/onödiga rörelser. Jag följde instruktionen till punkt och pricka. Lätt som en plätt. Äggen hela. Supertusingarna var däremot inga lätta plättar. Hundringen och tvåhundringen fixade jag, men både tre- och fyrahundringen gick alldeles för långsamt. Det hjälpte inte hur försiktigt jag höll mina ägg. Det avslutande varvet gick hela tiden på 88-89 sekunder. Nåjaa! Jag märkte ju samma tendens i torsdags på mina kilometersintervaller. Gubben är ingen raket längre! Men. He-e-så-tå. Kände mig i alla fall rätt nöjd över att ha klämt in två intervallpass på en vecka. I morgon vilar jag och så på tisdag skall jag revanchera mig på Bastucupens 20 kilometer, tänkte jag då jag cyklade hem i det vackra morsdagsvädret.
Hemma igen. Blandade till en rejäl blåbärsbomb och började förbereda mig inför kvällens spännande ligadrabbning, Jaro-FC Honka. Go Jaro go!

Saldo: 10,0 km

Totalt: 1 372,2 km

Mål: + 52,2 km

Kanon: Vädret

Kalkon: Fyrahundringarna

Inga kommentarer: