söndag 5 maj 2013

GULA-FLODEN-DYKET

Dag 125
I går kväll. På tåget till K-by. Hade käkat makkaraperunat på perrongen i Hesa. Äntrade tåget norrut. Sjönk ner på min paikka vid ikkuna. Mätt och belåten. Men. Smutsig,  trött, febrig och törstig. Haltade iväg till ravintolavaunu. Köpte två guljaffa och en hjärtmunk. Sörplade i mig min flaska genast. Tullade sen lite på vaimos. Skyllde på att jag måste skölja ner flera Buranapiller. Kroppstemperaturen klart på stigande. Resan gick bra ända till strax före Pännäinen. Nu tror du säkert  jag skruppar (narras). Men. The following episode is based on a true story.
Ungefär vid Pännäinen började jag se över min paltor och pinaler. Bytte ullsockorna till Kinvarorna. Stoppade undan I-paden. Letade fram bilnycklarna. Kände mig också rejält pinknödig. Nemas problemas. VR:s vessa duger bra. Slog en ovanligt rejäl drill någonstans mellan Pännäinen och Kolppi. Tryckte på spolknappen. Bzzzzz. Tiondelen senare. Bzzzz. Hela nyckelknippan ramlade ur min jackficka. Bzzzz. Rakt ner i klosetten. Bzzz. Förenades med min gul-jaffa. Bzzz. Hundradelen senare. Högerhanden dök ner i jaffat. Bzzzz. Fiskade upp knippan. Hundradelen senare. Klosettvattnet forsade fram. Splash! Schluurp! Ett rejält hål visade järnvägsskenorna mellan Pännäinen och Kolppi. Stod med en pissdränkt nyckelknippa i min hand. Flinade fånigt åt min klumpighet. Samtidigt lite stolt över högerhandens "kobrafunktion". Visste inte att jag hade en sådan! 
I K-by stod golfen snällt och väntade. Vaimo och jag skjutsade hem Eva-Lotta V till Björnviken. Hon hade också sprungit HCR. Verkade vara nöjd med sitt race. På vägen till Eva-Lotta blev vi stoppade av farbror blå. Blev varse om razzian ca hundra meter före trafikljusen vid norra infarten. Försökte förtvivlat kränga på mig säkerhetsbältet. Misslyckades. Då jag vevade ner sidorutan så hade bältet tållats  runt vänstertummen. Farbror blå hälsade. God kväll. Iltaa. Jag mumlade något liknande. Farbror blå stoppade ett plaströr i min käft. Jag blåste för kung och fosterland. Följde upp med en rejäl hostattack. Farbror blå tackade artigt. Släppte iväg mig. Jag drog en lättnadens suck. I fortsättningen skall jag alltid ha bilbältet på, tror jag.
I morse. Vaknade först halv åtta. Fortfarande het. Hostade. Vägrade leta fram febertermometern. Det gör ju mig inte friskare, svarade jag på vaimos uppmaning. Okej, men idag ligger du i alla fall i sängen hela dagen, försökte hon lamt! Va! Jag? I sängen! Idag. Jaro spelar ju hemma mot HJK. Och. En ordningsvaktkurs som startar. Jag, under täcket? Nou vej! Hur skulle det se ut? Host! Host! Vaimo gav upp. Lovade komma och hjälpa till med ölförsäljningen. Tack! På förmiddagen tog jag det i alla fall det lugn. Hostade, snorade och vilade. Hämtade Venton från Pännäinen. Den nya ordningsvaktskursen startade klockan ett. Jag hälsade deltagarna välkomna. Snackade lite med Sassa N. Om gamla tider. Sen hem igen. Kurerade mig med knackkorvar, burana och en blåbärsbomb. Nu väntar jag på att klockan skall bli fyra. Då till Centralplan. Då Jaro mot HJK. Då David mot Goliat. Då spännande värre. Nu bara. Host! Snörvel! Host!

Saldo: 0,0 km

Totalt: 1 321,5 km

Mål: + 71,5 Km

Kanon: Högerhandens kobrafunktion.

Kalkon: Jädrans förkylning.

Inga kommentarer: