lördag 3 augusti 2013

TVÅ OCH EN HALV MIL

Dag 215
Överraskade vaimo med Prinsessbakelser till kvällskaffi. Kollade hur Crokodil Dundee pärjäde i New York. Halv tolv ringde trean. Ville att jag skulle hämta honom från busstation. Och sen skjutsa honom till pimu i Larsmo. Tog ettans Golf. Tanken tom, som vanligt. Hämtade, tankade och skjutsade. Klockan halv ett fick jag äntligen krypa ner bredvid vaimo. Kände mig både gammal och trött.
Steg upp halv sex. Vaimo skulle till jobbet. Jag skulle på långlänk med Henry M. Kollade mitt NYCM-program som jag fått av Anders Szalkai. Brukar inte följa programmet slaviskt. Men ibland. Som typ idag. Långpass, 23 km, 122-127 minuter + 5 minuter stretching. Räknade ut att jag måste hålla rätt bra fart, 5:17-5:26 min/km. Prick sju begav jag mig iväg. varm, mulet, vindstilla. Ypperliga förhållanden. In mot stan och sen "Schaumansvägen" ut mot StrandCamping. De fyra första kilometrarna gick långsamt, 5:35 min/km. Speedade upp lite. De tre följande på 5:18. Strax före Strandiskorsningen mötte jag Henry. Precis som planerat. Vi fortsatte söderut längs Larsmovägen. Sprang åtta kilometer tillsammans i 5:40-tempo. Jag tankade med IsoFantti och Alpen. Funkade riktigt bra. Henry käkade som vanligt sina sockerpiller. Vid Peders svängde vi in mot stan. Henry skulle i jobb. Hade bråttom. Vid Kristallen vek jag av åt vänster. Henry åt höger. Jag fortsatte ut mot Staffansnäsbackarna. Skruvade upp farten igen. Mellan femton och tjugo kilometer höll jag igen 5:18-fart. Då jag kom upp på järnvägsbron nära gamla roskgräve var jag tvungen att släppa ner pulsen. Trött. Räknade ut att de tre sista kilometerna måste jag springa under femton minuter. Pressade mig ordentligt. Avslutade med fyra-femti-fart. Lyckades klara sträckan på 125 minuter, alltså inom Szalkais gaffel. Pust!
Gick upp i lägenheten för att hämta nyckeln till röda, rostiga. Ettan hade tagit bilen till Jaro-suppporter-bussen som avgått klockan åtta från parkeringen vid Centralplan. Ett trettiotal supporters skulle ända till Rovaniemi för att heja fram sitt lag. Fint med lite äkta supporterkultur. Med bilnyckeln i fickan joggade jag till Centralplan. Fick ihop ytterligare två kilometer till min utmaning. Bilade se hem igen.
Töjde på balkongen. Kände att det stramade ordentligt i baklåren. Fick kramp. Men överlevde. Lyssnade på blues. Sveriges okrönte blueskung, Roffe Vikström. Såg honom under studietiden i Vasa. Bandet hette "Hjärtslag". Minns att jag hade vaimo med på konserten. Hon fattade inte varför jag gillade Roffes ylande gitarrer.
Fortsatte eftermiddagen med lite litteratur. Ingenting om löpning dock. I stället en deckare av Liza Marklund, Du gamla Du fria. Klockan fyra var det kick off i Rovaniemi. Jag följde med matchen på Livescore. Helt okej med en poäng ur Julgubbssäcken! Jesse Ö gjorde en ny kanonmatch.
Trean, som jag skjutsade till Larsmo sent i går kväll. Har fortfarande inte visat sig på hemmaplan. Inte heller behagat svara i telefonen då pappa ringt. För att kolla om han lärt sig gradbeteckningarna.

Saldo: 25,0 km

Totalt: 2 223,5 km

Mål: + 73,5 km

Kanon: Långpasset

Kalkon: Att jag inte fått tag på trean ännu!

Inga kommentarer: