tisdag 13 augusti 2013

DJÄCKPÅTTEN

Dag 225
Väckning fyra fyrtiofem. Tisdagsinvägning. Sjuttiotvå-komma-fyra. Suck! Gröt, kaffe och mackor. Off till busstation. Tore L vid ratten. Berättade om Vättern Runt, en pedastävling på trettio mil. Fattar inte att någon kan cykla så långt. Lugnt och stilla i skolan då jag kom dit. Förberedde dagens program. Skrev ett välkomsttal. Bar ut en högtalaranläggning. Testade den. Funkade inte. Kråtade en stund. Funkade fortfarande inte. Typiskt! Ringde Jens L. Fick igång ljudet. Letade sen efter Finlands flagga. Överallt. Ingen flagga. Typiskt! Flaggan hade fått fötter. Ringde fastighetsskötaren Sigge B. Jo, då. Kolla flaggstången! Voi raatis, raati. Där hängde ju den blå-vita. Klockan nio samlades hela skolan och ettornas föräldrar på skolgården. Höll mitt välkomstanförande. Anknöt till stavhoppsfinalen i Moskva VM. Ville att eleverna skulle höja sina ribbor. Anstränga sig lite extra. Lovade att vi vuxna skulle vara deras stavar. Hjälpa dem att flyga riktigt högt. Kände mig jättenöjd med den liknelsen. Men. Vid närmare eftertanke. Eleverna fattade nog knappast vad jag yrade om. Avslutade med ett par strofer ur Kentas låt, "Just idag är jag stark". Anspelade på läsårets första dag. "Jag har väntat så länge på just den här dan. Och det är skönt att den äntligen kommer. Väntat så länge på just denna dag. Den ger lust när den kommer." Borde nog i tiderna ha sökt in till Teologiska Fakulteten i stället. :-)  Resten av dagen vistades jag i rektorsexpeditionen. Tog fram min kristallkula. Kollade vilket timresursbehov vi har läsåret 2016-17. Kristallkulan var i grumligaste laget. Men jag yxade till med några tjusiga siffror. Kollade också in läroplanen för finska i årskurs fyra. Jag har inte undervisat så mycket i finska. Kände mig lite epävarma. Pratade lite med skolans finskalärare. Fick lite tips av henne. Tror nog att det skall lyckas, joten-kuten. Klockan ett samlade jag alla lärarna till ett planeringsmöte. Korrigerade lite timmar och slog fast julfestdatumet. Sen var den första arbetsdagen på mitt trettionde år som lärare i hamn. Packade ihop mina pinaler. Travade iväg till bussen. Sjönk ner. Slöt ögonen. Sov hela hemresan.
Hemma. Fortsatte en stund i vågrätt läge. Min pappa brukar kalla dylika vilopauser för "en stunds minut". Senare på kvällen kom han till Marstrands Bed & Brekfast med ett paket Juhla Mokka. Ville bli barberad. Borde nog tillfoga ett "& Spa" till företagsnamnet. Jag hann också springa några varv i Hamnskogen. Tusans blött efter alla åskskurar. Men Fivefingers verkade trivas i vätan. Det gjorde jag också. Pinnade på riktigt bra uppför backarna. Massor av syre i luften. Najs! Hem via lähikauppa. Handlade lite. Fick en juuro tillbaks av kassörskan. Stoppade den i äppelmaskinen. Fick sexdubbelt tillbaka. Jiihaa! Djäck-pått! Jag, som aldrig brukar vinna något på spelen. Rafsade snabbt åt mig kolikkona. Pedade hem. Nöjd och glad.
I morgon väntar ett riktigt tufft kvalitetspass, progressiv och stegrad distansfart i 8 kilometer. Måste kolla lite ännu i kväll vad Szalkai menar med det.

Saldo: 10,2 km

Totalt: 2 320,8 km

Mål: + 70,8 km

Kanon: Djäckpåtten.

Kalkon: Den försvunna flaggan.

Inga kommentarer: