onsdag 21 augusti 2013

PINSAMT I KUBIK

Dag 233
I går kväll. Ringde Håkan i Kalifornien. Fick tag på honom bilen på väg till Santa Cruz. Jag beklagade naturligtvis sorgen. Berättade att de anhöriga overthere finns i våra tankar. Hälsade. Avslutade med Håkans och min avskedsfras på pedesi; HEJ TÅ! Suckade. Knäppte på svenska Idols. Kom på andra tankar. Vilka knäppgökar det finns i Svärje!
Trött i morse. Halvsov mig genom filkoppen. Släpade mig iväg till bussen. Piggnade till. Snackade löpning med chaffisen, Markus W. Genast då jag kom till skolan satte jag på en kaffepanna. Käkade knäckebrödsmackor. Förberedde dagens lektioner. Efter den första bytte jag om till halvlånga tajts. Drog på mig mina gamla Kinvaror. Klev ut på gården strax före nio. Rast i Bosund skola. En hop tjejer från de lägre årskurserna kom genast rusande emot mig. Ska du ut å spring, Ingo? Hu langt ska du? En av tjejerna tittade storögt på mina kläder. Tyckte väl att jag liknade Fantomen. Men hennes blick var som fastklistrad vid min ........ gren. Pinsamt i kubik! Och. Jag anade att det skulle bli värre. Mycket riktigt. Va har du ti-dee? frågade bruden. Pekade mot familjelyckan. Ääähummm .... försökte förtvivlat hitta en utväg ..... Det är ett snöre som gör att byxorna hålls uppe, fick jag till slut framkrystat. Tjejen nöjde sig inte med mitt svar. Tyvärr! Nehepp, he e snoppen. Så de brukar papp miin gaa tär hejm, påpekade hon sakkunnigt. Vet inte om de övriga småtjejerna fattade vad vi snackade om. Åtminstone visade de inga sådana tecken. Minns inte heller hur jag tog mig ur det hela. Antar att jag inte låtsades höra. Antar att jag började mixtra med min Garmin. Antar att jag på något vis fick den frågvisa tjejen på andra tankar. Men. Jag minns att jag kutade iväg som en skrämd hare över skolgården. En hare i tajts!
Fortsatte att hålla bra fart runt byn. Hade tänkt mig ett lugnt distanspass. Det blev det inte. Benen kändes plötsligt väldigt pigga. Skruvade upp farten vartefter. Sjunde kilometern på 4:19. Snittade 5:16. Joggade ner med ett varv kring skolans terrängspår. Töjde ute på skolgården. Gladde mig åt att den frågvisa tjejen hade lektion. Beslöt att aldrig mera visa mig i tajts. Åtminstone inte för småflickorna i Bosund.
Höll ännu ett par lektioner och kanslijobbade. Stängde rektorsexpeditionen tjugo över tre. Vandrade iväg till bussen. Sov hela vägen hem. Fortsatte direkt till Centralplan. Ligamatch. Jaro-KuPS. Spännande värre, lär det bli ikväll.

Saldo: 10,9 km

Totalt: 2 409,6 km

Mål: + 79,6 km

Kanon: Bra fart idag.

Kalkon: Den frågvisa tjejen.
 

Inga kommentarer: