lördag 12 oktober 2013

TESTADES

Dag 285
I går kväll. Fredagsmys. Hauskat kotivideot, Postkodmiljonären och Idol. Trean kom hem med sin girlfriend, Joanna K. Ställde Nokian på 6:30. Stupade i säng direkt efter Idols resultatshow.
I morse. Släpade mig upp ur sänghalmen. Drog på mig träningskläderna. Åt en tji-kiita. Ögnade igenom dagens ÖT. Fastnade länge i ett reportage om minnesträning. Hum, hum. Jag har ju märkt att mitt minne sannerligen inte håller toppklass. Och att det nog inte har det blivit bättre med åren. Jag har t ex jätteproblem med att lära mig namnen på mina elever. Dessutom. Glömmer jag trivialiteter jämt och ständigt. Typ. Var lade jag ifrån mig nyckelknippan? Läsglasögonen? Plånboken? Men också sådant som kan irritera andra. Typ. Spola efter vessabesök. Att kulörtvätt inte betyder att man fritt kan blanda vaimos vita, röda och illgröna behåar. Och. Hur gammal jag egentligen är. Ur reportaget framgick det att man faktiskt kan få hjälp med att träna minnet. Av en minnesskötare. Ahaa! I reportaget fanns också en checklista för när man bör fundera på att undersöka sitt minne. Läste med stigande oro. "Du glömmer mer än personers namn." Jepp. "Du glömmer avtalade möten." Jepp. "Du måste vid bilkörning fundera på vart du är på väg." Nope. "Du inte minns hur man kommer till en plats." Jepp. "Föremål som plånbok och nycklar, gång på gång försvinner." Dubbel-Jepp. "Du har betydligt svårare än tidigare att lära dig nya saker." Definitivt. "Du försöker dölja minnesproblemen." Nope. Noterade att jag svarat jakande på fem av sju påståenden. Borde jag ringa en minnesskötare? Vaimo berättade ju att det bor en på Kyrkostrand.....eller var det i Kivilös? Okej. Jag får fundera på det. Senare. Om jag nu kommer ihåg det.
Ut på banan kvart över sju. Morgonlänk på agendan. Förlåt Vesa B! Men min självutnämnde coach Henry M vågade jag inte trotsa. Skulle träffa honom halv åtta. Joggade genom staden. Trissade mellan marknadsstånden på torget. Oändligt lugnt och försiktigt. Henry kom ut ur sin kämppä. Precis då jag stannade utanför hans port. Vi fortsatte ut mot Schaumans. Lugnt och försiktigt. Henry blev inte ens andfådd. Fick ihop en knapp mil. Najs!
Tillredde en jättefrukost då jag kom hem. Chiagröt med morsans äppelmos, ägg, ett paket bacon, kaffe och ett par rostade brödskivor. Skitgott! Raap. Vaimo åxå vaken. Surfade. Kollade ett havreflakes-paket från Axa. Hittade ett intressant hälsotest på bolagets hemsida, "Så här är din frukost." Utsåg moi till testkanin. Ok. Kör. Vaimo matade in mina strategiska mått och ikä. Plus. Allt jag ätit till frukost. Fick resultatet i en stilig taulukko och i ett snofsigt cirkeldiagram. Hoppsan! Jag låg rejält över vad man borde äta till frukost. Mitt kalori-intag i morse landade på 250 %. Alltså 150 % över det rekommenderade. Inte konstigt att jag har problem med vikten. Uppdelat på olika näringsområden blev resultatet. Kolhydrater 161 %, fett 353 %, protein 370 %, fibrer 272 %, kalcium 392 % och järn 311 %. Voi huh-huh! Det enda jag inte förätit mig på var C-vitaminer. Där låg jag under, 80 %. Läste att jag borde få i mig ytterligare hela fyra gram C-vitamin. Analyserade resultaten i soffan. He va naa he. Och jag som alltid trott att man måste äta en rejäl frukost!
Vandrade sedan iväg till stan med vaimo. Handlade magnesium på apoteket. Svindyrt. Nästan en juuro per dos. Stötte sen på svärmor bland marknadsstånden på kävelykatu. Vaimo och svärmor började genast klura ut nya sätt att bränna pengar. Plötsligt kommer vaimo släpandes med en megalång matta. En till matta! Vi har ju miljoner mattor, försökte jag desperat. Eller är det din morsa som handlat den? Nope, den skall till vårt kök. Jag fick den på prov, replikerade min hulda. Femtiofyraåringen suckade. Men bar mattan snällt till svärmors bil. Ville inte veta vad den kostat.
Fortsatte lördagen med att fixa käk åt vaimo, ettan, trean och treans girlfriend. Broilerpasta med bacon. En klassiker ätt Marstrands Bed & Brekfast. Med tanke på min överkonsumtion i morse. Så käkade jag själv bara en apelsin. Där fick jag väl i mig de fyra saknade grammen. Songpopade och töjde på köksbordet. Ända tills jag kom ihåg att det var kiellettyä. Klockan tre ringde vi på hos mor och far på Puutarhakatu. Jag hade med mig en födelsedagspresent åt farsan. En gummimatta till bagageutrymmet i hans nya bil. Märkte att jubilaren blev glad åt presenten. Men ännu gladare blev gambälfolttji över att både ettan, trean och Joanna dök upp. Partajade ett par timmar. Ettan berättade om sina studier. Och trean om sitt krigande.
Hem i röda rostiga. Lite besviken över att det inte kommer någon PL-fotboll i kväll. Men tröstades av  vaimo som senare på kvällen förförde mig. Med en trerätters. Avocado. En smarrig blomkåls-broccoli-soppa. Och. En hallon-blåbärs-banan-smoothie. Yammy! Laif is gudd!

Saldo: 9,6 km

Totalt: 2 873,4 km

Mål: + 23,4 km

Kanon: Att ha 2/3 av boyzen med till farsans följare.

Kalkon: Mitt resultat i Axa-testet.

Inga kommentarer: