lördag 19 oktober 2013

HJULFÄSTADE

Dag 292
I går kväll. Fredagsmys. Med vaimo, "Hauskat kotivideot" och "Idol". Jag halvsov i TV-soffan. Deppade lite. Vaimo försökte trösta. Kom med sina pillerburkar. B- och D-viaminer. Påminde om rödbetorna i kylskåpet. Kokade kaffe. Bjöd på nötter. Najs! Det hjälpte. Avslutade kvällen med att spraya magnesiumolja på framlåren. Stöp i säng vid elvasnåret. 
Lördag. Sov till halv åtta. Käkade sen chiagröt. Och en massa kosttillskott. En god vän hade varnat mig för att överdriva pillerätandet. Inte så bra för levern, kuulemma. Tja. Inte så lätt att veta vad man skall tro. Men mina ben är inte i skick. Det är bombsäkert. Och något måste jag ju göra. 
Efter gröt-och-piller-frukosten återvände jag till sänghalmen. Vaimo joinade. Jag lusläste en informationsfolder från Springtime. Om resan och om själva loppet. Noterade att det i dag är femton dagar kvar till starten. Lekte med tanken att inte springa en meter före det. I så fall får jag nog skippa alla planer på att springa fort. Och. I så fall kommer jag att ligga drygt 170 kilometer på minus. Då blir det jobbigt att komma ikapp. Men inte omöjligt. Tänkte jag.
Steg upp 10 a.m. Drog resolut på mig varma kläder. Dags för däcksbyte. Kallt ute. Började med röda, rostiga. Voi, huh, huh. Frös om rumpan. Kranen droppade. Bara jag inte drar på mig en förkylning också. Det får bara inte ske! Däcksbytet gick ändå rätt smidigt. Pust! Sen fick jag brått. Skulle hinna till Ekorosk med ett skrotlass. De hade öppet till ett. Hade inte tid att surra fast lasten. Men körde försiktigt. Det funkade bra. Ända tills jag kom upp på Larsmovägen. Stressades av en bil som låg bakom mig. Tryckte ner gaspedalen lite till. Såg i backspegeln hur en jättestor vit sitt-säck (eller vad det nu heter) flög av peräkärryn. Voi skåånis! Stannade och hämtade säcken. Skämdes lite. 
Efter Ekorosk-resan fortsatte jag med att byta däck på vaimos svarta. Sen till automat-tvätten jag moittade på senast. Som stamkund hade jag nämligen fått en gratistvätt, De Luxe. Nu funkade allt perfekt. Vaimos svarta blev som ny. Jess! Körde in den i garaget. Mission compleeted.
Sen käkade jag broilerpasta och drack dagens andra magnesiumshot. Henry M ringde. Ville ha mig med på länk i morgon bitti. Nope, jag måste nog stå över i morgon också. Okej, då far vi till simhallen i stället. Ååållrajt. Då kan jag ju testa lite vattenlöpning.
Fortsatte lördagseftermiddagen med att kolla på fotboll. Lite besviken över att man visade ManU i stället för mina älskade kanonjärer.  Senare i kväll skall den hulda och den mindre hulda till morsans och farsans på Trädgårdsgatan. Då skall jag visa mitt bildspel från Berlin. Åt gambälfolttji och åt syrran med make. Hoppas de gillar mitt upplägg.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 897,1 km

Mål: - 22,9 km

Kanon: Arsenal-Norwich, 4-1.

Kalkon: Slarvet med skrotlasset.

Inga kommentarer: