fredag 18 oktober 2013

ANLITADE EXPERTIS

Dag 291
I går kväll. Vaimo skulle jobba natten. Vilket betydde att jag hamnade att dricka mitt kvällskaffe, ååll-baj-maj-self. Röjkte och fundeerade. Magnesiumolja? LPG? Eller någon slags hästkur? Tja. Något måste jag hitta på. För tusen miljoner nålar pickar inne i mina framlår. Efter ett superlätt distanspass!  Sökte mig mot sänghalmen strax efter elva. Ställde Nokian på väckning. Noterade ett SMS. Från trean. "Du får hämt me från bussen runt 12!" Okej, men menar han redan i natt? Eller först i morgon? Som vanligt. Ringde upp avsändaren. Ingen svarade. Men. Det brukar iofs varken ettan, tvåan eller trean göra då jag ringer. Okej. Han ringer väl om det är redan i natt. För nu måste jag sova. Dök ner i sänghalmen. Somnade heti. Väcktes heti. Trean ringde. Nu får du koma ett me! Ja, ja. Tog röda, rostiga. Hämtade hem soldatgossen. Som ivrigt berättade om sina strapatser. Tyckte lite synd om honom. 
I morse. Off till jobbet. Pedade försiktigt i nysnön. Onödigt att bryta benen. Även om de just nu är i taskigt skick. Fortsatte med Haldins gula. Prill-Jokki, en gammal klasskamrat, vid ratten. Fick sitt smeknamn i högstadiet. Eftersom han var den av oss som ivrigast borrade ner sina tonårsfingrar i den klassiska röd-svarta burken med etiketten Strengbergs Grov. Fredagsfeeling på jobbet. Startade med en musiktimme i fyran. Överraskade eleverna med Rod Stewarts "Sailing" i stället för den normala Gubben Höst-repertoaren. Eleverna verkade gilla. Mannagrynsgröt och bärsoppa till skollunch. Eleverna åt som om de aldrig sett mat tidigare. Jag var inte ett dugg sämre. På matrasten kom Eivor S fram till mig. Eivor jobbar som skolgångsbiträde. Men. Har också en hel del medicinska kunskaper. Hon berättade att hon läst om mina återhämtningsbekymmer i bloggen. Frågade hur mycket magnesium jag äter. Tja, det blir ju en 400 mg:s Diasporalpåse varje kväll. Okej, sa Eivor. "Med tanke på att du troligen tömde dina depåer i Berlin så är det på tok för lite. Kroppen kan nämligen inte förvara magnesiumet mer än ett par timmar. Sen är det borta. Du borde åtminstone tredubbla ditt intag. Typ morgon, middag, kväll. Då verkar det betydligt bättre." Okej, sa jag. Det gör jag. Även om det kommer att kosta skjortan. Men finns det något annat jag borde fylla på? "Jo, du borde försöka få i dig lite B12-kosttillskott också. Och så vill jag att du läser en artikel om MSM. Det står för Metyl-Sulfonyl-Metan. Det kan faktiskt vara så att dina svaveldepåer också behöver fyllas på." Jag följde naturligtvis Doktor Eivors rekommendationer. Laddade ner artikeln. Läste. MSM verkar antiinflammatoriskt, ökar blodcirkulationen och höjer mjölksyratröskeln. Detta visar sig i form av ökad ork och pigghet. Det finns en vetenskaplig studie gjord på tävlingshästar där man konstaterar att de hästar som fick MSM, sänkte sina varvtider med i genomsnitt 2,5 sekunder. Hästarna får även mindre muskelinflammationer och återhämtar sig snabbare. MSM har av just denna anledning blivit mycket populärt i trav- och galoppkretsar. Det är inte dopingklassat. 
Allrajt! Det låter ju skitbra, tänkte jag. Om det funkar på hästar så vem vet. Kanske det funkar på gamla gubbar också? Eivor lovade ta med sitt digra kosttillskottlager på måndag. "Jag tar med lite kalcium också. Det kan ju hända att du har brist på det också." Kanon, sa jag. Tänkte. Jag kanske borde börja dricka mjölk till maten?
Fortsatte sedan arbetsdagen med icke kostrelaterade spörsmål. Stängde kaffekokaren och dörren till rektorsexpeditionen. Arbetsvecka 42, min kaffevecka, i hamn.
Hemma igen. Stjälpte genast i mig en magnesiumshot. Tog rostiga, röda till Sporta Mattson. Köpte en flaska magnesiumolja. Vidare till Fitness. Träffade Jonas H och Philiph M. Snackade om mina bekymmer med dem. Efter bastun hade jag bokat in en LPG-behandling åt mina framlår. Slet av mig byxor och skjorta. Du kan gärna behålla skjortan på, skrattade LPG-tjejen. Oj, javisst. Blev visst lite för ivrig. Behandlingen var jätteskön. Tackade, betalade och fortsatte hem. Ännu en magnesiumshot, köttsoppa och chiabröd väntade på köksbordet. Sen samlade jag mod. Ringde Henry M. Tjeeenare mannen!  Du får springa ensam i morgon bitti. Jag skall rehabilitera mig. Såheså! (Tystnad) Ok. Då har jag hjulfäst i stället. Henry verkade inte alltför ledsen. Nu skall jag smörja magnesiumolja på mina framlår. Kanske bäst att jag inte gör det i nya hörnsoffan.

Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 897,1 km

Mål: - 12,9 km

Kanon: LPG:n

Kalkon: Återhämtningen kostar skjortan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Kanske du borde testa Bemer?

http://www.bemer.fi/bemerGroup/miksi-bemer/sairaudet/performance-enhancement/

:)