tisdag 1 oktober 2013

DAGEN EFTER

Dag 274
I går. Hemfärd från Berlin. Först med Lufthansa till Arlanda. Där fick vi vänta ett par timmar på Vasaflyget. Kände att kaffetanden värkte. Gick till ett kaffeställe, Starbucks. Beställde varsin liten, slät kopp kaffe åt vaimo och mig själv. Frågade kaffekillen om jag fick betala i juuro. Det gick fint. Nio juuro tack, sa kaffekillen. WTF! Jag beställde ju inte nio koppar kaffe, utan två! Modell mini dessutom! Höll god min ändå. Hostade upp en tia. Fick växeln i kronor. Elva stycken! Konstig värld vi lever i! Kaffet då. Tja, jag brygger garanterat godare kaffe hemma. Starbucks! Ha! Ett skämt! De hade inte ens betasåkri! Anlände till Vasa Airport klockan ett på natten. Letade reda på vaimos svarta. Körde hem i höstmörkret. Höll mig någorlunda vaken bakom ratten. Enbart med hjälp av vaimos Sisuask. Stupade i säng klockan tre. Dödströtta. Men ganska lyckliga ändå. Berlin besöker vi gärna igen! Och jag har inget emot att springa loppet fler gånger.
I morse. Dagen efter. Nokian tvingade upp mig. Redan efter två och en halv timmes dvala. Masade mig motvilligt ur sängvärmen. Orkade inte äta någon aamupala. I stället siktade jag mig in på att hinna med sjuans buss. Kom ut på gården fem före sex. Dumpade ett par roskispåsar. Borde hinna! Nipin-napin. Men, men! Hade inte räknat med rimfrosten på vindrutorna. Voi skåånis vinter! Saknade dessutom skrapa. Letade febrilt. Stressade som besatt. Hittade till slut en dubbel-cd på hatthyllan, Svensktoppslåtar. Fick duga. Lyckades avlägsna det mesta av rimfrosten. Gasade iväg. Två minuter kvar. Vindrutan immade genast igen på nytt. Shitt! Vevade upp sidorutan. Stack ut päronskallen. Såg Haldins gula stå parkerad. Jess! Men. I samma ögonblick jag parkerade rostbilen. Så startade  linjebilen mot Kokkola. Shitt pommfritt! Borde nog ha låtit roskispåsarna maska till sig lite till!
Okej! Ingen större fara på taket. Off till jobbet med rostiga, röda. Väl framme. Tog genast itu med gigantiska "högar" av ogjort arbete. Jobbade som besatt. Hann just och just förbereda dagens lektioner. Käkade lapskojs till lunch. Längtade lite efter Currywurst mit Darm und Brot. Klockan två tog jag emot en liten grupp lärare. Nyanställda. Berättade lite om skolan och hur vi jobbar här på maaseudulla. Bjöd på Geisha och nötmix från Arlandas Tax Free. Sen fortsatte jag med kanslijobbet. Högarna minskade i rasande fart. Höll på ända till kvart över fem. Då avslutade jag arbetsdagen. Och åkte direkt till Sunes massagebänk. Berättade allt om loppet. Oaaaaj! Hade ett par rejäla knutar i vaderna och högra framlåret. Som Sune genast hittade. Och åtgärdade. Oaaaj! Fortsatte hem. Med förvånansvärt fräscha ben. Hämtade en pralinask. Som jag förde till mina föräldrar på Trädgårdsgatan. Samtidigt som visade upp Berlinmedaljen.
I kväll är det tidigt i säng som gäller för femtiofyraåringen. För att. Redan i morgon kör jag igång med uppladdningen inför NYCM. Jag skall fortsätta med att följa Szalkais program. Men måste anpassa det lite eftersom jag har så mycket annat på gång. Skall i alla fall försöka hinna med ett, eller möjligen två rejäla långpass innan det blir dags för mitt livs tredje mara.
Saldo: 0,0 km

Totalt: 2 791,0

Mål: + 51,0 km

Kanon: Förhållandevist fräscha ben.

Kalkon: Starbucks prissättning.

Inga kommentarer: